Historiek




De geschiedenis van Cinema Albert (1914-2020)


Historiek Cinema Albert


Vanaf 1914 werden er sporadisch films vertoond, maar het is pas na de terugtrekking van de Duitsers in 1918 dat Cinema Albert een volwaardige bioscoop wordt.

De bioscoop werd gesticht door Desirée Rydant, de grootvader van Nicole Rydant, die samen met echtgenoot Cyriel en zoon Philip Cleynens de bioscoop vandaag beheert.

Al snel na de eerste Wereldoorlog nam zoon Gustaaf Rydant het beheer echter voor zijn rekening. Hij leidde overigens ook het familiaal orkest dat ten tijde van de stomme film voor de klank zorgde.

In de loop van de jaren baatte de familie Rydant ook bioscopen uit in Lebbeke, Dendermonde, Woluwe, Jette en Laken.


Historiek Cinema Albert

De familie stond altijd op de eerste rij om te investeren in nieuwe ontwikkelingen en opbouwend comfort. Zo konden ze, in tegenstelling tot enkele honderden andere bioscopen in België, rekenen op voldoende trouwe klanten om ontwikkelingen als televisie en video te overleven.

Ook de laatste decennia is de filmmicrobe nog steeds aanwezig. Door de inzet van enkel familieleden was cinema Albert in staat om als één van de eerste bioscopen in België geklimatiseerde zalen in te voeren, en behoren ze op het gebied van beeld en geluid bij de allerbesten van Europa. We spreken graag van een bioscoop waar de nostalgie van vroeger (die eigen is aan een buurtbioscoop), samenvloeit met de nieuwste technologieën op gebied van comfort en projectie.

Er wordt overigens steeds gestreefd naar een uitgebalanceerde programmatie die elkeen wat wils geeft. (Getuige zijn bijvoorbeeld de "andere" of "betere" wereldfilms die bijna elke week een plaatsje krijgen tussen grotere Amerikaanse producties. )

Cinema Albert biedt een alternatief aan voor mensen die zich niet thuis voelen in "fabrieken" en tracht de evoluerende industrie toch te blijven combineren met wat de oorspronkelijke opzet van de gebroeders Lumière was; een gezellig avondje uit.


DIGITAL CINEMA

November 2009: een mijlpaal in de geschiedenis van cinema Albert!

Voortaan kijkt u in cinema Albert digitaal! Goed nieuws, want hier wordt géén prijsverhoging voor gerekend!
U krijgt dus méér kwaliteit voor uw geld.

35mm-projectoren hebben hun degelijkheid decennialang bewezen. Enig nadeel is echter dat kopijen van films elke vertoning een klein beetje van hun kwaliteit verliezen, met na langere tijd soms zelfs lijnen en zichtbare vlekjes op het scherm.
Met de nieuwe digitale projectoren blijft elke vertoning perfect. Zelfs na 100 vertoningen. Een voordeel voor zowel beeld als geluid.

Op 18 november 2009 gaven we het officiële startsignaal van digitale cinema in Dendermonde met "Twilight: A New Moon", "A Christmas Carol", "Up", en "Helaasheid Der Dingen".
Vanaf dan werd 90% van de films digitaal vertoond. Ongetwijfeld merkte ook u het verschil!
In 2011 werd amper één film op 35mm vertoond. Vanaf 2012 werkten we 100% digitaal.

Een woordje extra over de techniek:

Het hart van de DLP (Digital Light Technology) is de DMD of Digital Micromirror Device. Dit is een chipset met meer dan twee miljoen microscopisch kleine spiegeltjes, in een configuratie van 2048 horizontaal bij 1080 verticaal. Iedere projector bevat 3 van dergelijke chips, voor iedere primaire kleur. Deze chips worden via een ingewikkeld proces aangestuurd door de digitale film die op de server staat. In een 3-chip systeem, gaat het witte licht dat door de lamp gegenereerd wordt door een prisma dat het opsplitst in rood, groen en blauw licht.  Elke DMD chip is toegewezen aan één van deze drie kleuren.  Het gekleurde licht dat elk microspiegeltje weerkaatst wordt dan gecombineerd en door de projectielens gestuurd om zo tot één pixel van het totale beeld te komen. Verder kan DLP Cinema 1024 grijstinten weergeven, wat wordt bereikt door de miniscule spiegeltjes razendsnel te laten flikkeren, tot wel duizenden keren per seconde. Volgens Texas Instruments kan DLP Cinema 35 miljard kleuren weergeven, hoewel het menselijk oog niet eens zoveel kleuren kan waarnemen. Zodoende kan digitale cinema kleuren ook daadwerkelijk weergegeven als de regisseur ze had bedoeld. Met 35mm-film is dat niet mogelijk, omdat een filmkopie niet automatisch exact gelijk is aan het origineel.

3D

Het neusje van de zalm...

In België zijn amper 10% van de zalen in staat om 3D-films te vertonen. Sinds november 2009 horen onze schermen daar bij.
Reden van de schaarste is dat deze technologie nog eens een stuk duurder is dan de "gewone" digitale projectie. Voor deze films kunnen we ook niet anders dan een lichte verhoging door te rekenen.

Hoe?

Door de projectie van 2 gescheiden beelden, één voor het linkeroog en een ander voor het rechteroog, bouwen de hersenen met behulp van een 3D-bril een derde dimensie op en krijg je als bezoeker de illusie van diepte. Door de ongeziene scherpte van het digitale beeld én de extra dimensie van 3D-cinema, worden films nog levensechter.

BELANGRIJK!

Bij het binnenkomen ontvang je  een duurzame 3D-bril, waarmee je in alle comfort van de film kunt genieten. Deze bril bestaat in één formaat en kan over een gewone bril geplaatst worden. Draag zorg voor deze bril en vergeet hem na de vertoning niet terug te geven!

DOLBY SURROUND 7.1

Big sound for the big screen...

Normaal is elke bioscoop enkel uitgerust met 5.1 Dolby.
Cinema Albert is de eerste bioscoop in België met Dolby Surround 7.1.

Hoe?

Met Dolby Surround 7.1 zijn er twee discrete kanalen achter in de zaal toegevoegd, zodat de filmervaring van de bezoeker nog levendiger klinkt.
Filmmakers kunnen door deze extra kanalen nu veel meer details hoorbaar maken.
Film komt wel heel dichtbij met 360° geluid.